Szanowni Państwo,
w związku ze stanem epidemii Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało rozwiązanie usprawniające proces sprawozdawczości dla podmiotów zobowiązanych do przekazania sprawozdań z pobranych, przekazanych lub uiszczonych opłat ewidencyjnych.
Podmioty zobowiązane powinny pobrać elektroniczny formularz ze strony https://www.gov.pl/web/gov/sprawozdanie-w-sprawie-oplaty-ewidencyjnej-stanowiacej-przychod-funduszu-centralna-ewidencja-pojazdow-i-kierowcow, uzupełnić dokument danymi (tak jak dotychczas wypełniany był dokument papierowy) zgodnie z dotychczasowymi zasadami i podpisać go:
- profilem zaufanym albo
- podpisem kwalifikowanym albo
- podpisem osobistym kwalifikowanym
Podpisane sprawozdanie należy przesłać na elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP Ministerstwa Cyfryzacji (adres: /MAiC/SkrytkaESP) jako załącznik do „Pisma ogólnego do podmiotu publicznego” udostępnionego na elektronicznej Platformie Usług Publicznych.
Elektroniczne formularze są zgodne z Rozporządzeniem Ministra Cyfryzacji z dnia 30 grudnia 2019r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (Dz. U. 2019 r. poz. 2546.)
Podmioty, które mogą skorzystać z usługi to podmioty obowiązane do składania sprawozdań, o których mowa w art. 80d ust. 3a ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U.2020 poz. 110) z pobranych i przekazanych lub uiszczonych opłat ewidencyjnych:
- Stacje kontroli pojazdów,
- Starostowie,
- Zakłady ubezpieczeń,
- Marszałkowie Województw,
- Wojewodowie.
Poniższa instrukcja przedstawia, jak należy przesłać sprawozdanie.
Krok 1. Wejdź na poniższy link:
Krok 2. Wejdź w sekcję „Jak wypełnić elektroniczny formularz” i pobierz formularz sprawozdania, który chcesz wypełnić. Formularz zapisz na swoim komputerze, wypełnij go i podpisz.
!!! Uwaga – jeśli sprawozdanie podpisujesz profilem zaufanym możesz to zrobić za pomocą podpisywarki (kliknij „tutaj” w punkcie 1 sekcji „Jak wypełnić elektroniczny formularz”).
Krok 3. Jeśli podpisałeś już swoje sprawozdanie przejdź teraz na ePUAP, możesz to zrobić wpisując w przeglądarkę podany adres: https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw – wybierz sekcję sprawy ogólne, po kliknięciu w pisma ogólne pojawi się katalog pism – wybierz pismo ogólne do podmiotu publicznego i kliknij „załatw sprawę” – zostaniesz przekierowany do strony logowania na ePUAP.
Krok 4. Zaloguj się, a następnie wypełnij formularz pisma ogólnego – pamiętaj aby wybierając urząd, do którego kierujesz pismo wpisać Ministerstwo Cyfryzacji.
- W polu rodzaj pisma wybierz „Inne pismo”
- W polu inny rodzaj pisma wpisz „Sprawozdanie”
- W polu tytuł pisma wpisz „Sprawozdanie z opłaty ewidencyjnej” – rekomendujemy, aby dodać również w tytule jaki podmiot składa sprawozdanie (np. SKP)
- Załącz podpisany wcześniej dokument ładując plik z dysku i kliknij „dalej”
- Podpisz pismo ogólne – po podpisaniu pisma trafi ono na skrzynkę ePUAP Ministerstwa Cyfryzacji
- Po wysłaniu pisma wraz z załącznikiem na Państwa skrzynkę odbiorczą ePUAP lub na adres mailowy przyjdzie UPP – Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia.