Szanowni Państwo,
Zamieszczamy poniżej treść komunikatu dotyczącego wdrożenia CEP dla SKP.
Wdrożenie CEP – informacja dla Stacji Kontroli Pojazdów
Informujemy, że od 13 listopada br. działa nowa Centralna Ewidencja Pojazdów. Aktualnie system jest w fazie stabilizacji. Część stacji kontroli pojazdów nie nawiązała jeszcze połączenia z bazą CEPiK 2.0. Uniemożliwia to realizację procesów biznesowych w trybie on-line, możliwa jest natomiast praca w trybie awaryjnym i normalna obsługa w zakresie badań technicznych pojazdów.
Zespół wdrożeniowy służy pomocą techniczną wszystkim SKP, które mają problemy z połączeniem z CEPiK 2.0. Można ją uzyskać zgłaszając problem na Service Desk:
- E-mail: service_desk_portal@coi.gov.pl
- Tel.: +48 42 253 54 99
- System zgłoszeń ATMOSFERA: https://pomoc.coi.gov.pl
Bieżące informacje nt. Centralnej Ewidencji Pojazdów zamieszczamy na stronie www.cepik.gov.pl.
Stacje kontroli pojazdów łączą się z bazą CEP za pomocą oprogramowania (aplikacji dostępowych) dostarczanych przez zewnętrznych producentów. Część SKP nie ma jeszcze możliwości certyfikowanego połączenia, czyli pracy w trybie on-line. Na taką sytuację została przewidziana specjalna procedura:
- Tryb awaryjny (offline) – funkcjonalność polega na realizacji ustawowych zadań SKP w lokalnym oprogramowaniu oraz w ramach lokalnego rejestru. W chwili nawiązania połączenia będzie możliwość przekazania brakujących informacji do CEPiK. Takie rozwiązanie pozwala na bieżącą obsługę badań technicznych pojazdów.
- Udostępnianie danych pojazdu z ewidencji CEP – podczas braku dostępności ewidencji nie ma możliwości zweryfikowania przez SKP danych o pojeździe w centralnej ewidencji. Diagnosta jest zobowiązany do każdorazowego gromadzenia wszystkich danych o badanym pojeździe bez możliwości weryfikacji ich w CEPiK 2.0 do czasu odzyskania połączenia z centralną ewidencją. Brak tych informacji nie blokuje pracy diagnosty.
Tryb awaryjny, w którym podmioty mogą wprowadzać dane do lokalnej ewidencji dotyczy wszystkich procesów biznesowych po stronie SKP dotyczących zasilania danych w CEPiK 2.0:
- Przekazania danych wykonanego badania technicznego
- Przekazania danych pojazdu przerejestrowanego
W przypadku, gdy stacja kontroli pojazdów nie ma dostępu do systemu CEPIK 2.0, diagnosta przeprowadza badanie bez weryfikacji danych. Brak dostępu do systemu nie oznacza konieczności zamykania SKP i rezygnacji ze świadczenia usługi.
Dane do systemu CEPIK 2.0 wprowadza po przywróceniu łączności stosując tryb awaryjny – jest to funkcja umożliwiająca wprowadzenie danych do ewidencji w momencie, gdy system odzyska połączenie z bazą CEP.
Podmioty mogą pracować w trybie awaryjnym, bez ciągłego połączenia z CEPIK 2.0 maksymalnie 3 dni robocze. Powyższy czas pracy w trybie awaryjnym jest zgodny z Ustawą Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602, art. 80bc: „W przypadku braku możliwości wprowadzenia danych do ewidencji, spowodowanego przyczynami niezależnymi od podmiotu, wprowadzenia danych dokonuje się niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia, w którym powstał obowiązek ich wprowadzenia.”
Przypominamy, że w razie potrzeby pomoc, informacje i wsparcie można uzyskać kontaktując się z naszym Service Desk:
- E-mail: service_desk_portal@coi.gov.pl
- Tel.: +48 42 253 54 99
- System zgłoszeń ATMOSFERA: https://pomoc.coi.gov.pl